Omgaan met rouw

rouw

Rouwen is part of living. Hoe pijnlijk, stom en contradictorisch dat ook is. Het hoort bij het leven. Want rouwen betekent dat jij langzaam went aan het idee van het verlies en dat jij de nieuwe situatie langzaam begrijpt. Iedereen rouwt op zijn eigen manier, voor de een is het wat moeilijker om er weer bovenop te komen dan voor de ander. Een goed rouwproces kan hier bij helpen.

Rouwverwerkingstips

Iedereen verwerkt verlies op zijn eigen manier. Er staat geen tijdslimiet op rouwen en er is geen eenduidige manier om dat te gaan doen. Wel bieden experten enkele algemene tips die vaak helpen voor de mensen in een rouwsituatie:

  • Erken je gevoelens.

Huil als het nodig is. Besef dat je verdriet of boosheid niet zomaar verdwijnt en je daar zelf een invloed op hebt.

  • Praat.

Praat met je omgeving over je gevoelens en over je verlies. Je kan ook praten met een psycholoog of aansluiten bij een praatgroep (zelfs digitaal).

  • Zorg voor regelmaat

Sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd naar bed.

  • Blijf actief.

Ga elke dag een stuk fietsen of wandelen. Dat helpt tegen depressieve gevoelens en maakt ‘gezond moe’. Natuurlijk is rusten ook belangrijk, maar een activiteit zorgt voor afleiding en is gezond voor je rouwproces.

  • Sluit je niet teveel af.

Probeer mensen op te zoeken, ook al heb je er eigenlijk geen zin in. Zoek daarin wel geen situaties op waartoe je jezelf verplicht te genieten, dat helpt niet.

En ook dit: rust wanneer dat nodig is, geef jezelf tijd en wees niet bang om hulp te vragen.

Ook geconfronteerd met rouw?

Marlies Meersman, systeemtherapeut bij Therapeutisch Zorgpunt N kan jou hierin begeleiden.

 

 

 

 

Marlies

"Vanuit de kracht van kwetsbaarheid ga ik samen met jou op zoek naar jouw verhaal en hoe je hier terug eigenaar van kunnen worden."

Deel deze pagina: